Recherchetool für Materialien

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Die Materialdatenbank beinhaltet Medien zu unseren Themenschwerpunkten Arbeitsbedingungen in der Textil- und Bekleidungsindustrie sowie Umweltauswirkungen von Bekleidung.  Zu den Medienarten zählen z.B. Studien, Leitfäden und Berichte aber auch Filme und Podcasts oder Webtools.

Die Clean Clothes Campaign hat gemeinsam mit Textilarbeiter*innen vor Ort einen einheitlichen existenzsichernden Lohn für europäische Billiglohnländer errechnet. Die Lücke zwischen den gezahlten und existenzsichernden Löhnen ist in Ländern wie Rumänien und der Ukraine noch immer enorm. Durch den Richtwert haben Modeunternehmen nun eine Orientierung, welche Löhne sie in Kalkulationen mit ihren Zulieferfirmen berücksichtigen müssen. Zudem soll der Richtwert auch als Leitlinie für das EU-Parlament gelten.

Herausgeber*in/Autor*in: Clean Clothes Campaign (CCC); Autor*in: Artemisa Ljarja, Dr. Bettina Musiolek
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2020

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The negative economic and public health shocks of COVID-19 are reverberating in Ethiopia, and in particular in the country’s garment and textile sector.

A global collapse in demand for garments has been witnessed since the first quarter of 2020, following measures by governments to slow the spread of the pandemic. Restrictions on movement and economic activity has produced widespread retail closures and effects throughout supply chains, including prompting factory production suspensions and workforce layoffs. Cancellation of orders has left some garment manufacturers unable to pay workers as required.
A survey among Ethiopian manufacturers in April revealed the average capacity utilization rate had decreased by 30 per cent in Q1 2020 relative to the same period in 2019. Fully half of management respondents in the same survey said they expected employee layoffs in the second quarter of the year. Ethiopia has yet to reach its expected peak of COVID-19 infections, but the pandemic has accelerated in the country. As of the first week in June, the World Health Organization stated that there have been over 2,000 confirmed cases of the virus in the country. Factories are on high alert with regard to efforts to prevent, contain, and address fallout from the spread of the disease. As yet, no clusters of cases have been reported in major industrial zones in the country.

Herausgeber*in/Autor*in: International Labour Organisation (ILO)
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2020

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Keine existenzsichernden Löhne, Überstunden und geschlechtsspezifische Diskriminierung. Der Bericht „Licht ins Dunkel: Ein Blick auf die Ausbeutung in der Modebranche“ der Kampagne für Saubere Kleidung verdeutlicht die Notwendigkeit für ein Lieferkettengesetz.

Der Bericht zeigt mittels neuester Daten aus dem Online-Tool FashionChecker auf, wie wenig deutsche Modeunternehmen ihren Arbeiter*innen wirklich zahlen: Die Unternehmensbefragung zeigt, dass nicht ein einziges Unternehmen allen Arbeiter*innen in seiner Lieferkette einen existenzsichernden Lohn zahlt. Die Coronapandemie hat die Situation für Arbeiter*innen durch Lohnausfälle und Arbeitsplatzverlust noch verschärft, da unzählige Markenunternehmen Bestellungen storniert und Rabatte von Zulieferern gefordert haben.
Die Kampagne für Saubere Kleidung bringt in dem Bericht Ergebnisse aus Unternehmensbefragungen und Feldforschung in Produktionsländern aus den Jahren 2019 und 2020 zusammen: 108 Marken- und Einzelhandelsunternehmen aus 14 Ländern erhielten Fragebögen, 490 Arbeiter*innen aus China, Indien, Indonesien, der Ukraine und Kroatien gaben Interviews und zeigten ihre Gehaltsabrechnungen.

Herausgeber*in/Autor*in: Clean Clothes Campaign; Autor*in: Dominique Muller, Labour Behind the Label
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2020

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In this report from April 2021, the Accord witness signatories enumerate uncorrected safety hazards at factories producing for 12 leading brands covered by the Accord. The data show that every brand is sourcing from dozens of factories that have failed to install fire alarms, sprinkler systems, and/or adequate emergency exits. Therefore it is paramount that these brands sign a new legally binding agreement to safeguard the effectiveness of the Accord and ensure these hazards are remediated.

Herausgeber*in/Autor*in: Clean Clothes Campaign
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2021

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This research provides a snapshot of how workers in Nike, Primark, and H&M’s supply chains have been impacted during the pandemic in terms of their wages, working conditions, and labour rights.

The research links the struggles of workers in Cambodia, Bangladesh, and Indonesia directly to the wealthy brands who have profited from their labour. When reports provide a generalised overview of the industry, brands often deny that reported violations occur within their own supply chains, defending their business models with unsubstantiated claims. While this report takes a deeper dive into three brands’ supply chains, we recognise that many other garment brands have similar violations in their supply chains.

Herausgeber*in/Autor*in: Clean Clothes Campaign, Autor*in: Meg Lewis
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2021

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