Recherchetool für Materialien

Recherchetool für Materialien

Die Materialdatenbank beinhaltet Medien zu unseren Themenschwerpunkten Arbeitsbedingungen in der Textil- und Bekleidungsindustrie sowie Umweltauswirkungen von Bekleidung.  Zu den Medienarten zählen z.B. Studien, Leitfäden und Berichte aber auch Filme und Podcasts oder Webtools.

Poster zum Thema “Überkonsum und Altkleider“ aus unserer Posterreihe.

Das Poster bündelt die wichtigsten Fakten und Informationen zum Thema Überkonsum und Altkleider in der Textil- und Bekleidungsindustrie. Darüber hinaus werden Handlungsmöglichkeiten aufgezeigt, wie jede*r Einzelne gegen die Missstände vorgehen kann.

Die Quellen des Posters werden unter "Mehr Details" aufgeführt.

Herausgeber*in/Autor*in: FEMNET; Autor*in: Svenja Hoffritz
Medienart: Ausstellung
Erscheinungsjahr: 2023

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Die Textil- und Bekleidungsbranche steht als eine der ressourcenintensivsten Industrien in der Pflicht, die Kreislaufwirtschaft kontinuierlich zu verfolgen: Oberstes Ziel ist der Abbau von textilen Abfallstoffen und zugleich die Gewinnung von Sekundärrohstoffen als wertvolle Materialquelle. Hierzu wurde innerhalb der Textilbündnis-Arbeitsgruppe „Kreislaufwirtschaft“ im März 2021 das Projekt „Kreislauffähige Produktklone“ gestartet, welches im Juli 2022 in die zweite Runde ging.

Herausgeber*in/Autor*in: Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ), Bündnis für nachhaltige Textilen – Expertengruppe Kreislaufwirtschaft, Forschungsinstitut für Textil und Bekleidung (FTB); Autor*innen: Prof. Dr. Maike Rabe, Prof. Dipl.-Des. Ellen Bendt, Benita Rau, Berat Arici, Nadine Bullerdiek, Sakshi Chaudhary, Pauline Jetter, Malina Lumpp, Jana Oldenburg, Rosalie Schilling, Tamara Theilmann, Yifan Yang
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2022

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This report provides an analysis of the environmental and socio-economic hotspots along the entire textile value chain and looks at a range of associated impacts, as well as at how different stages in the value chain are dominant in different impacts. Wet processing (the bleaching/dyeing/finishing stage of textile production), synthetic fibre production and laundering in the consumer use phase stand out as particularly important with respect to the impact on climate, whilst natural fibre production (cotton cultivation) and the consumer use phase stand out as particularly important with respect to the water scarcity impact.

Herausgeber*in/Autor*in: United Nations Environment Programme (UNEP); Autor*in: Philippa Notten
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2020

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The Sustainable Fashion Communication Playbook, co-published by UNEP and UN Climate Change, provides a shared vision, principles and guidance on how to align consumer-facing communication across the global fashion industry with sustainability targets.

It shows how fashion communicators – marketers, brand managers, imagemakers, media, influencers and beyond – can help advance towards the Paris Agreement and Sustainable Development Goals through 1) countering misinformation, 2) reducing messages perpetuating overconsumption, 3) redirecting aspiration to more sustainable lifestyles, and 4) empowering consumers to demand greater action from businesses and policymakers.

Herausgeber*in/Autor*in: United Nations Environment Programme (UNEP), UNFC
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2023

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The fashion sector is a significant source of GHG emissions, and faces growing risks from increasing emissions and the resulting changes in climate, which we outline below. Given the urgency and scale of the climate challenge, in 2018, UN Climate Change convened companies from across the fashion value chain as well as other organizations to align on a holistic set of commitments on climate action including reducing emissions to net zero by 2050. This Playbook is primarily intended for less experienced fashion companies that have not yet taken action on climate change, but want to join the sector to deliver net zero emissions by 2050. For these companies, the Playbook is intended to increase their level of understanding of climate change and provide a roadmap to guide their actions.

Herausgeber*in/Autor*in: UNFCCC, Textilbündnis
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2021

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