Recherchetool für Materialien

Recherchetool für Materialien

Die Materialdatenbank beinhaltet Medien zu unseren Themenschwerpunkten Arbeitsbedingungen in der Textil- und Bekleidungsindustrie sowie Umweltauswirkungen von Bekleidung.  Zu den Medienarten zählen z.B. Studien, Leitfäden und Berichte aber auch Filme und Podcasts oder Webtools.

Poster zum Thema “Unternehmensverantwortung“ aus unserer Posterreihe.

Das Poster bündelt die wichtigsten Fakten und Informationen zum Thema Unternehmensverantwortung in der Textil- und Bekleidungsindustrie. Darüber hinaus werden Handlungsmöglichkeiten aufgezeigt, wie jede*r Einzelne gegen die Missstände vorgehen kann.

Die Quellen des Posters werden unter "Mehr Details" aufgeführt.

Herausgeber*in/Autor*in: FEMNET; Autor*in: Svenja Hoffritz
Medienart: Ausstellung
Erscheinungsjahr: 2023

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Ende 2021 hat Public Eye die Recherche «Schuften für Shein» veröffentlicht. Medien weltweit berichteten über die 75-Stunden-Wochen von Näher*innen und den enormen Druck des chinesischen Ultra-Fast-Fashion-Riesen bei Zulieferern und in seiner Logistik. Hat sich inzwischen etwas verändert? Shein inszeniert sich heute als nachhaltiger, doch reale Verbesserungen hinter der Glitzerfassade sind kaum zu erkennen. Gefährlich könnten Shein aber bald neue Gesetze werden, denn einige Politiker*innen haben dem Big Business mit der Wegwerf-Mode den Kampf angesagt.

Herausgeber*in/Autor*in: Public Eye
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2023

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This April 2023 report by today by the Fair Trade Advocacy Office (FTAO) and based on field research undertaken by Clean Clothes Campaign Europe demonstrates the existence of unfair trading practices in the European apparel industry. Based on interviews with suppliers, experts and trade union representatives in six EU member states – Bulgaria, Romania, Croatia, the Czech Republic, Italy and Germany – the report “Fast Fashion Purchasing Practices in the EU. Business relations between fashion brands and suppliers” paints a clear picture of the volatile, risky and unbalanced trade relations between brands and manufacturers.

Herausgeber*in/Autor*in: Fair Trade Advocacy Office (FTAO), Clean Clothes Campaign (CCC); Autor*innen: Artemisa Ljarja, Bettina Musiolek, Ben Vanpeperstraete
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2023

 

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This paper serves as a basis to frame and inform the Clean Clothes Campaign’s work on discrimination and develop a holistic intersectional approach to challenge discrimination and structural inequalities in the industry. By defining the key concepts, and collecting existing research and data on discrimination, we will identify the current gaps in knowledge and build a strategy to inform our research, advocacy and campaigning to ensure that our work responds to inequality and is inclusive of all garment workers. This paper should be viewed alongside the Global Strategic Framework #2, as a foundation for how intersectionality and inclusion will be embedded within the mission of the CCC Global Network.

Herausgeber*in/Autor*in: Clean Clothes Campaign (CCC)
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2022

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The report is based on data collected in 2018 and 2019, before the COVID-19 crisis. The studies presented in this report intend to create awareness on the less visible parts of textile supply chains, by focussing on recycling discarded textiles in Panipat, India. The report reveals the importance of incorporating social issues in the concept of textile recycling, shows stakeholder the importance to continue the dialogue, and addresses the most important issues: the elimination of child labour in the textile recycling industry in Panipat and improved working conditions for the people in the textile recycling supply chains.

Herausgeber*in/Autor*in: Arisa, Sympany
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2020

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