Recherchetool für Materialien

Recherchetool für Materialien

Die Materialdatenbank beinhaltet Medien zu unseren Themenschwerpunkten Arbeitsbedingungen in der Textil- und Bekleidungsindustrie sowie Umweltauswirkungen von Bekleidung.  Zu den Medienarten zählen z.B. Studien, Leitfäden und Berichte aber auch Filme und Podcasts oder Webtools.

This book highlights the concept and applications of Remanufactured Fashion. The first book on this subject, it covers reverse logistics, exemplars, and case studies of remanufactured fashion design. Textile waste is a major issue for all countries, and converting that waste into useful products offers a sensible solution. Remanufactured Fashion is one such sustainable waste management strategy. It involves the conversion of discarded garments into useful retail products, without which they would be dumped at landfills, posing a number of environmental issues. Remanufacturing recovers a product’s inherent value once that product no longer fulfills the user’s desired needs. The application and use of discarded clothing in remanufacturing processes could greatly reduce the percentage of clothing waste (and mitigate related waste management issues), while also contributing to resource conservation. There has been scant research investigating what is actually involved in the fashion remanufacturing process and how the process could be up-scaled to the mass market in order to achieve greater environmental gains. This book addresses that gap in the literature and examines all aspects pertaining to the concept and applications of Remanufactured Fashion.

Herausgeber*in/Autor*in: Pammi Sinha, Subramanian Senthilkannan Muthu, Geetha Dissanayake
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2016

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A new survey, commissioned by Greenpeace, of the shopping habits of people in Europe and Asia finds that regularly buying tomany clothes, shoes, bags and accessories has become an international phenomenon. This is especially striking in China and Hong Kong, but is alswidespread in Europe, with up thalf of consumers buying more clothes than they need and use. Consumers are nlonger shopping because they need something. On the contrary: younger people in particular shop despite already having tomuch, longing for fulfilment and encouraged by social media and the ease of online shopping. However, shopping doesn’t make people happy as the excitement only provides a temporary fix.

Herausgeber*in/Autor*in: Carolin Wahnbaeck, Lu Yen Roloff
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2017

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Greenpeace bearbeitet in den letzten Jahren verstärkt das Thema Nachhaltigkeit und (übermäßiger) Konsum im Bereich Mode. In diesem Rahmen wurden bereits mehrere Studien durchgeführt und
veröffentlicht, die sich mit den Einstellungen und dem Kauf-Verhalten von Konsumenten befassten. In dieser Studie befasst sich Greenpeace vor allem mit der Frage: Wohin mit den Altkleidern? Die Textil Trends von heute sind der Müll von morgen. In immer kürzeren Abständen produzieren Fast Fashion-Modemarken neue Trends. Günstige Kopien von Designer-Mode werden massenhaft gekauft und wieder weggeworfen. Die weltweiten Altkleidermärkte sind gesättigt. Echtes Recycling findet kaum statt. Die einzige Lösung: Weniger ist Mehr.

Herausgeber*in/Autor*in: Alexandra Perschau
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2017

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Für methodische Bildungsmaterialien zum Globalen Lernen empfehlen wir das Portal Globales Lernen.

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